معاون علمى رييس‌جمهور در ديداربا نخبگان فارس

 دایره شمول نخبگی گسترش می‌یابد


یزدفردا "در این قانون شرکت‏های دولتی، بانک‏ها و موسسات باید یک درصد درآمد خود را از طریق برون سپاری صرف پژوهش کنند

معاون علمی و فن‌آوری رییس‌جمهور و رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به قانون اختصاص حداقل یک درصد درآمد عملیاتی شرکت‌های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی به امر پژوهش گفت: این قانون تامین بودجه خوبی برای کارهای پژوهشی است و بر اساس گزارش معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، سال گذشته از محل این قانون بالغ بر 612 میلیارد تومان درآمد کسب شده است.

به گزارش یزدفردا به نقل از ایسنا،‌ دکتر نسرین سلطان‏خواه در نشستی با نخبگان فارس با اشاره به نخبگان نام‌آور استان فارس در رشته‏های ادبی و هنری گفت: خطه فارس در طول تاریخ همواره مهد حافظان ادبیات فارسی بوده و نام آن نیز این نشان را به همراه دارد و این پیشینه می‏طلبد که شیراز و فارس علاقه‏مندان ادب و هنر را بیشتر در خود پرورش بدهد.

وی ادامه داد: سراسر سرزمین فارس از تاریخ آشکار و نهان علمی، فرهنگی و ادبی کشورمان نشان دارد که وجود مبارک حضرت احمد بن موسی(ع) خود به این فضا نورانیت بخشیده و همچنین زمینه ساز پرورش مشاهیر و نخبگانی همچون سیبویه و ملاصدرا شده است.

سلطان‏خواه در پاسخ به یکی از نخبگان که به وقت یک ساعته جلسه انتقاد کرده بود، گفت: اینکه وقت یک ساعته برای جلسه با نخبگان استان فارس کفایت نمی‏کند را قبول دارم و امیدوارم که با راه‏اندازی دفتر استانی نخبگان در استان فارس نشست و جلسات بیشتری برگزار شده و امکان رفع هر چه بیشتر مشکلات نخبگان و پژوهشگران استان فراهم شود.

وی با بیان اینکه در دهه 60 حرکت به سمت تولید دانش، تنها هدف کشور بود و در زمره کشورهای تولید کننده علم نبودیم، تصریح کرد: در آن زمان ما دوره‏های کارشناسی ارشد را هم نداشتیم و بیشتر فارغ التحصیلان پس از کارشناسی مجبور به ترک وطن برای ادامه تحصیل بودند و نگرانی برخی مسوولان از پا نگرفتن رشته‏ها نیز مانعی برای ایجاد دوره‌های جدید کارشناسی و کارشناسی ارشد بود.

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: اکنون به مرحله‏ای رسیده‏ایم که تولید علم، چالش پیش روی ما نیست و در حوزه علوم کاربردی این توانایی را داریم که دستاوردهای حاصل از علوم کاربردی را لمس و محاسبه کنیم که این محاسبه یکی از چالش‏های روبروی ماست.

وی اظهار کرد: توقع است که تولید دانش پایه تولید ثروت شود زیرا علم باید ثروت تولید کند تا ثروت هزینه‏های تولید علم را تامین کند که این کار نیازمند عزم جدی نخبگان و پژوهشگران کشور است.

به اعتقاد سلطان‏خواه، صنایع ما باید به نقطه‏ای برسند که بدانند برای رسیدن به پیشرفت در پژوهش سرمایه‏گذاری کنند تا شاهد رشد صنایع، تامین هزینه‏های پژوهش و سفارش محور شدن پژوهش‏ها باشیم.

معاون علمی و فن‏آوری رئیس جمهور با اشاره به قانون اختصاص حداقل یک درصد درآمد عملیاتی شرکت‌های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی به امر پژوهش گفت: در این قانون شرکت‏های دولتی، بانک‏ها و موسسات باید یک درصد درآمد خود را از طریق برون سپاری صرف پژوهش کنند که در سایه این قانون شاهد بودیم که مراکز پژوهشی و دانشگاه‏های شیراز 88 تفاهم‏نامه و قرارداد برای اجرای پژوهش داشته‏اند.

وی ادامه داد: این قانون تامین بودجه خوبی برای کارهای پژوهشی است و بر اساس گزارش معاون راهبردی رئیس جمهور، سال گذشته از محل این قانون بالغ بر 612 میلیارد تومان درآمد کسب شده است.

معاون علمی و فن‌اوری رییس جمهور در بیان فعالیت‏های معاونت به تشکیل ستادهای ویژه توسعه فن‌آوری نانو، زیست فن‌آوری، سلول‏های بنیادی، میکروالکترونیک، انرژی‏های نو و طب ایرانی اشاره کرد و گفت: تشکیل این ستادها منطبق بر نقشه جامع علمی کشور است و از طرح‏های در این چارچوب حمایت می‏کنیم و در این راستا دانشگاه‏های استان فارس 5/11 میلیارد ریال دریافت کرده‏اند.

وی اضافه کرد: حمایت از طرح‏های کلان را در معاونت علمی و فن‌آوری در برنامه قرار داده‏ایم و طرح‏هایی که دارای تولید دانش، دستاورد و خروجی مشخص است در چارچوب هدف ما قرار می‏گیرد که در این راستا شش طرح ملی راه‏اندازی یا وارد مرحله قرار داد شد.

سلطان‏خواه ادامه داد: وزارت بهداشت نیز در راستای این طرح‏های کلان 50 نوع دارو را از طریق سایت اینترنتی خود اعلام کرده تا معاونت علمی و فن‌آوری از افرادی که می‏توانند این داروها را تولید کنند حمایت کند.

وی با بیان اینکه استان فارس قطب صنایع الکترونیک و صنایع فن‌آوری اطلاعات کشور است، افزود: اگر در استان طرح کلانی پیشنهاد شود و شرایط اعلامی را داشته باشد حمایت می‏کنیم تا این طرح هرچه سریعتر به ثمر برسد.

معاون علمی و فن‏آوری رئیس جمهور همچنین با اشاره به کانون‏های دانشگاه و صنعت، تصریح کرد: کانون دانشگاه و صنعت خرما را با محوریت استان کرمان تاسیس کرده‏ایم که تولید، فرآوری، بسته بندی و صادرات را حمایت و همچنین کانون توت فرنگی را در کردستان در برنامه داریم که اگر در این استان نیز پیشنهادی باشد حمایت خواهیم کرد.

وی افزود: برای حمایت از پارک علم و فن‌آوری فارس سال گذشته 400 میلیون تومان و امسال در مرحله اول 700 میلیون تومان کمک کرده‏ایم که این کمک ها با شرط تهیه ابزار در خدمت نخبگان صورت گرفته است.

رییس بنیاد ملی نخبگان گفت: روش کاری ما در بنیاد، روشی پویا است و ما به دنبال گسترش دایره شمولیت نخبگی هستیم و امسال توجه ویژه‏ای به نخبگان قرآنی داشته‏ایم.

وی ادامه داد: بنیاد ملی نخبگان محفلی برای استفاده از ظرفیت نخبگان است که مدیران استان نیز باید از پتانسیل ها آن بهره بگیرند.

در این مراسم از نخبگان علمی، ادبی و فرهنگی استان فارس که در جشنواره‏های ملی و بین المللی مقام کسب کرده بودند تجلیل و قدردانی شد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا